RECUNOASTE
OBIECTUL
SCOP: dezvoltarea
capacitatii de analiza si sinteza tactila.
MATERIAL: legume,fructe,diferite
rechizite si alte obiecte care sunt cunoscute de copii.
DESFASURAREA
JOCULUI:
Educatoarea
pregateste in prealabil pe masuta, diferite legume, fructe, rechizite si alte
obiecte care sunt acoperite cu un servetel pentru a putea fi utilizate pe rand
in cursul jocului.
Este chemat apoi
la masuta pe rand cate un copil, i se cere sa inchida ochii si sa ia un obiect
de pe masa, sa-l pipaie, sa spina cum este si cum se numeste. Daca raspunsul este
corect copilul este aplaudat. Cel ce nu reuseste sa ghiceasca, are dreptul sa mai
incerce cu un alt obiect. Dupa doua incercari nereusite, este trimis la loc.
PISICUTA
SCOP: dezvoltarea
capacitatii de inhibitie si formarea disciplinei constiente.
DESFASURAREA
JOCULUI:
Introducerea in
joc se face cu numirea unui copil,care reprezinta"pisicuta". El este
in fata.
Ceilalti stau la
locurile lor."PISICUTA"se duce la un copil, se aseaza in fata lui si
scoate un miorlait, facand in acelasi timp ,o strambatura comica.
Copilul vizat nu
are voie sa rada, nici macar sa surada, dar trebuie sa mangaie
"pisicuta" cu mana lui spunand "saraca pisicuta". Daca
acesta reuseste sa se stapaneasca, sa nu rada si sa exprime clar si tare
"saraca pisicuta"atunci ia locul colegului sau si jocul continua in
acceasi forma.
Daca in timpul
jocului, alt copil din grupa rade, el este penalizat prin punct negru.
Daca acesa din
urma reuseste in urmatoarele 3 repetari ale jocului sa se stapaneasca, punctul
negru este luat inapoi. Aceasta regula va fi anuntata copiilor la inceputul
jocului.
In incheiere se
vor evidentia copiii care au reusit sa se stapaneasca si sa dea dovada de cea
mai perfecta disciplina. Pierd jocul cei care au buline negre.
CINE RADE?
SCOP: dezvoltarea
deprinderii de a percepe corect unele sunete si de a se concentra asupra unui
obiect stabilit; obisnuirea copiilor cu pastrarea linistei si disciplinei.
DESFASURAREA
JOCULUI:
Se numeste un
copil care va sta cu spatele catre copii. Acestia rostesc versurile in cor:
"Fii atent
acum copile,
Si ghiceste aici
pe loc
Cine rade?spune
bine
Daca vrei sa
treci la loc."
La un semn al
educatoarei un copil va trebui sa rada.
In grupa trebuie
sa fie liniste perfecta pentru ca copilul din fata sa poata distinge clar cine
a ras. Daca a ghicit, acesta ii ia locul si trece in fata. Daca insa nici dupa
trei incercari n-a ghicit, copilul din fata este totusi inlocuit.
In timul jocului
trebuie sa se insiste asupra pastrarii linistii si disciplinei.
CINE STIE
CUVINTE NOI?
SCOP: activizarea
vocabularului si a cunostintelor copiilor, dezvoltarea memoriei,a capacitatii de
selectare.
DESFASURAREA
JOCULUI:
Se impart copiii
in doua grupa. Se imparte si tabla cu creta tot in doua parti.Educatoarea
pronunta un sunet corespunzator unei litere,cerand copiilor sa se gandeasca si
sa spuna cuvinte care incep cu sunetul dat.Se cer mereu cuvinte
frumoase,alese(altele decat cele ce s-au spus).
Vor raspunde pe
rand,un copil din fiecare grupa,raspunsurile corecte primind un punct pe tabla
la brupa respectiva.
Castiga locul
copiii din randul la care s-au totalizat mai multe puncte.
INDOAIE BINE
SARMA
SCOP: intiparirea
in minte a formei diferitelor elemente grafice prin antrenarea simtului tactil
si proprioceptiv; coordonarea miscarilor oculo-manuale.
DESFASURAREA
JOCULUI:
Copiii trebuie
sa aiba bucati de sarma usor maleabila.Educatoarea prezinta un model,iar la
comanda incepeti'"copiii vor indoi sarma in asa fel incat sa formeze din
ea elementul grafic cerut.
Jocul se poate
continua si fara prezentarea unui model.In acest caz,educatoarea numeste semnul
grafic ce trebuie executat.
Copiii mai pot
fi lasati sa execute liber o lucrare dupa priceperea si spiritul lor de
inventitate.Ceea ce trebuie sa se respscte insa,este comanda educatoarei data
in momentul inceperii si opririi jocului.
Aprecierea se
comunica imediat fiecarui copil.
SILABELE
SCOP: gasirea
silabei potrivite pentru compunerea unui cuvant format din daua silabe
MATERIAL:o minge
DESFASURAREA
JOCULUI:
Copiii formeaza
un cerc.Educatoarea arunca mingea unui copil spunand o silaba,de
ex:"ma".Copilul vizat
prinde mingea si
raspunde formand un cuvant prin adaugarea unei alte silabe,de
ex:"mama".
Daca a raspuns
corect primeste o bulina rosie.Jocul continua pana ce sunt solicitati sa
raspunda toti copiii.
Castigatorii
sunt copiii care au inregistrat cele mai multe raspunsuri exacte.
CATE SILABE
SUNT?
SCOP: formarea
deprinderii de a recunoste numarul silabelor dintr-un cuvant; aprofundarea
cunostintelor referitoare la cuvinte si silabe.
MATERIAL: cartonase
pe care sunt scrise numerele de la 1-10
----------------------------------
1 2
3 4 5
6 7 8
9 10
----------------------------------
DESFASURAREA
JOCULUI:
Fiecare copil
are in fata 10 cartonase pe care sunt scrise numerele .Educatoarea spune un
cuvant.Copiii il despart in silabe(in gand)fiind obligati sa ridice in mana
cartonasul cu numarul corespunzator numarului de silabe cuprinse in cuvantul
respectiv.Cel care ridica primul,spune un nou cuvant.
GASESTE CUVANTUL
POTRIVIT
SCOP: formarea
deprinderiide a recunoste o imagine,de a o numi corectsi de a recunoste numarul
silabelor dintr-un cuvant:aprofundarea cunostintelor referitoarela cuvinte si
silabe.
MATERIAL: planse
reprezentand:un copil,un caiet,o floare,o lama,o vulpe.
DESFASURAREA
JOCULUI:
Li se prezinta
copiilor fisa de lucru.Copiii vor denumi obiectele ilustate de la stanga la
dreapa si de sus in jos,le vor repeta in cor vorbit pentru a le fixa.
Se va reaminti
ca silabele se scriu odata cu verbalizarea lor de la stanga spre dreapta,in
ordinea in care le pronuntam.Reprezentarea grafica se va face cu culoarea
albastra pentru cuvinte si cu colarea maro pentru silabe.
La
semnalul"Spor la lucru",copiii vor incepe scrierea grafica a
cuvintelor si silabelor,fara ca educatoarea sa mai ofere demonstratii la aceste
cuvinte.
In caz de
nelamurire,copilul va fi indrumat numai dupa dirijarea verbala.In aceiasi zi
educatoarea va corecta fisele,utilizand culoarea rosie si v-a nota greselile
repetate pentru a muncii individual,in urmatoarele zile cu acei copii.
EU ZIC UNA, TU
ZICI MULTE
SCOP: formarea
deprinderii de a formula pluralul substantivelor in scopul dezvoltarii vorbirii
corecte.
MATERIAL
DIDACTIC:jetoane cu diferite desene reprezentand un singur lucru(fiinta) si
altele avand desenate pe ele mai multe lucruri sau fiinte asemanatoare.
DESFASURAREA
JOCULUI:
Se da copiilor
un jeton pe care sunt desenate mai multe imagini asemanatoare.
Educatoarea
arata jetonul cu o singura fiinta sau lucru desenat si cere copiilor sa-l
denumeasca.Apoi le cere sa arate un cartonas cu mai multe imagini asemanatoare
celor de pe cartonasul aratat.
Copilul care are
acest carton il arata spunand cuvantul corespunzator( pluralul substantivului
care fusese spus la singular).
VARIANTA II
O alta forma a
jocului este cea orala.
Ea poate fi
folosita dupa ce copiii s-au obisnuit sa se joace acest joc cu ajutorul
materialului intuitiv.
In aceasta
forma,educatoarea spune un substantiv la singular,copilul intrebat trebuind sa
spuna acelasi cuvant la plural.Se poate proceda si invers(educatoarea spune un
substantiv la plural,iar copilul il trece la singular).
GHICI CUM FACE
SCOP: perfectionarea
pronuntarii consoanelor si a grupurilor de consoane; consolidare deprinderii de
a actiona in colectiv.
MATERIAL:jucarii
care sa reprezinte mijloace de locomotie(un tren,un camion,un avion,etc)si
papusi.
DESFASURAREA
JOCULUI:
In vizita la
grupa mica vin pe rand trei papusi.Fiecare soseste cu un alt mijloc de
locomotie.Papusile cer copiilor sa denumeasca vehiculul cu care a calatorit si
sa spuna cum face fiecare vehicul.
La sfarsitul
jocului,copiii vor forma un tern,apoi un sir de camioane,etc,se vor misca in
ritmul onomatopeelor respective.
SPUNE CUM FACE
SCOP: insusirea
pronuntarii corecte a consoanelor c,m,h,folosirea onomatopplor corespunzatoare
sunetelor scoase de animale sau zgomotele facute de obiecte:obisnuirea copiilor
cu exprimarea in propozitii:dezvoltarea atentiei si a spiritului de observatie.
MATERIAL:jucarii
reprezentand:cocos, gaina,caine,pisica,papusa,rata,broasca.
DESFASURAREA
JOCULUI:
Educatoarea are
toate jucariile pe masuta.Arata pe rand o jucarie si intreaba"cum
face?".Copiii raspund in cor,imitand de 3 ori onomatopeea corespunzatare
animalului pe care-lreprezinta jucaria.
In continuarea
jocului sunt trimisi pe rand copii la masuta sa aleaga o jucarie.Copilulcare
alege jucaria este obligat sa o arate,sa spuna ce reprezinta si cum face
animalul respectiv.(raspunsul trebuie sa fie in propozitie ex:Pisica face
miau,miau,miau."
In acest joc pot
fi antrenati mai multi copii care pronunta greu unele consoane si grupuri de
consoane
JOCUL
PACALELILOR
SCOP: formarea
deprinderii de a deosebii propozitiile care enunta relatii adevarate de cele care enunta relatii eronate:formarea
deprinderii de a formula corect propozitiile.
DESFASURAREA
JOCULUI:
La inceputul,
jocul este condus de educatoare ,urmand ca dupa cateva exercitii,conducatorul
jocului sa fie ales dintre copii.
Conducatorul
jocului spune copiilor propozitii ca:
Pisica prinde
soareci.
Vara ninge.
Iepurele este
fricos.
Iarba este
rosie.
In cazul in care
se enunta o relatie reala,copiii raspund prin expresia "e
adevarata".Cand relatia este eronata pe langa expresia "nu este
adevarata"copiii vor formula si propozitia in mod corect.De ex:Vara ninge.
Copilul va raspunde:Nu este adevarat.Vara este cald.
CINE A PLECAT?
SCOP: dezvoltarea
gandirii logice:formarea deprinderii de a se exprima in propozitii dezvoltate.
MATERIAL:diferite
jucarii.
DESFASURAREA
JOCULUI:
Jucariile vor fi
asezate in fata clasei.2-3 copii,indicati de educatoare vor numi jucariile in
ordinea asezarii lor.
Un copil va iesi
din sala,iar altul va ascunde una din jucarii.Dupa aceea copilul de afara va fi
chemat si intrebat:Cine a plecat?El trebuie sa observe ce jucarie lipseste si
sa motiveze,imaginand o situatie.(de ex:Ursuletul a plecat dupa mure
La inceput,pana
ce copiii inteleg jocul si-si insusesc bine regulile lui,educatoarea ii va
ajuta in formularea raspunsului.
CE NU SE
POTRIVESTE?
SCOP: consolidarea
deprinderii de a deosebi animalelel domestice de cele salbatice si legumele de
fructe:formarea deprinderii de a formula corect propozitiile.
MATERIAL:planse
care reprezinta animale(domestice si salbatice)si fructe impreuna cu legume.
DESFASURAREA
JOCULUI:
Se impart
copiilor cele doua planse.Jocul se desfasoara sub forma de concurs.castiga
copilul care incercuieste cel mai repede elementul ce nu se potriveste si tot
odata stie si sa motiveze alegerea facuta.
CIOBANUL SI
MIELUL
SCOP: dezvoltarea
atentiei,a spiritului de observatie:formarea unei exprimari corecte
DESFASURAREA
JOCULUI:
Copiii sunt
asezati pe scaunele.Unul dintre ei in rolul de "cioban"se afla in
fata grupei."Ciobanul"se plimba printre ceilalti copii si atinge unul
pe umar,intrebandu-l:
-N-ai vazut
mielul meu?
Copilu intrebat
raspunde:
-Nu,cum arata?
Atunci ciobanul
descrie infatisarea unui alt copil din grupa.Copilul care se recunoste in
descriere trece in locul "ciobanului"si jocul continua.
PORTRETUL
SCOP: dezvoltarea
spiritului de observatie si a personalitatii:formarea deprinderii de a formula
corect intrebarile.
DESFASURAREA
JOCULUI:
Un copil numit
de educatoare paraseste grupa.Copiii ramasi isi aleg un alt copil .Copilul
rechemat in grupa pune intrebari ,cautand sa afle cat mai multe lucruridespre
cel ales de colectivul grupei,pentru a ghici cine este.
Intrebarile vor
fi de genul:
-E baiat?
-E fetita?
-E blonda?
E ordonata?etc
Raspunsurile vor
fi :Da sau Nu
Dupa ce a pus
suficiente intrebari trebuie sa numeasca copilul ales.
Jocul se repeta
cu alti copii.Prin acest joc,copiii pot afla parerea colegilor despre ei.
CE-I LIPSESTE?
SCOP: fixarea
cunostintelor despre partile componente ale plantelor,animalelor,legumelor:dezvoltarea
capacitatii de analiza si sinteza prin descompunerea si recompunerea unui
intreg:dezvoltarea atentiei.
DESFASURAREA
JOCULUI:
Plasa va fi
aranjata in asa fel incat sa nu se observe ca este taiata in partile ei
componente.La o bataie din palme,copiii isi vor pune mainile la ochi.
Educatoarea va
lua una din partile componente.Copilul care va raspunde corect va aranja partea
ce lipseste lalocul ei.
RECUNOASTE ANOTIMPUL
Sarcina didactica consta in recunoasterea anotimpului dupa
caracteristicile sau indicatiile date in
propozitii
Material
didactic: 4 jetoane pe care
sunt scrise denumirile anotimpurilor, biletele pe care sunt scrise propozitii ce contin caracteristici despre anotimpuri.
Desfasurarea
jocului:
Pe
fiecare biletel este scrisa o
singura propozitie.Se vor scrie atatea
biletele cati elevi sunt in clasa.
Exemple de propozitii: Liliacul a inflorit.
Am impodobit bradul.
Mustul ne place.
Frunzele au ingalbenit.
Zapada e alba si pufoasa.
Clasa se imparte in doua
echipe care-si aleg cate un reprezentant. Acesta extrage un jeton de pe catedra, anunta numele anotimpului
si cere colegilor sa citeasca propozitia care corespunde anotimpului respectiv.
Pentru un raspuns corect se
acorda un punct. Castiga echipa care a acumulat cele mai multe puncte.
ANOTIMPURILE
Sarcina
didactica: familiarizarea elevilor
cu ordinea cronologica a
lunilor si anotimpurilor anului
Material didactic: jetoane pe care sunt scrie
lunile si anotimpurile anului ,
imagini cu cele 4 anotimpuri
Desfasurarea
jocului:
Clasa se imparte
in 4 echipe,fiecare echipa reprezentand un anotimp al anului. Jetoanele se impart
elevilor. Invatatorul rosteste numele unui anotimp,de exemplu “PRIMAVARA”. Elevii care au jetoane
cu numele anotimpului sau cu
numele lunilor acestui anotimp ies in fata si se asaza in ordine
cronologica.La fel se
procedeaza si in cazul celorlalte anotimpuri.
Castiga echipa
/echipele care au lucrat corect.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu