vineri, 11 aprilie 2014

Jocuri didactice pentru dezvoltarea vorbirii și cunoașterea mediului

RECUNOASTE OBIECTUL

SCOP: dezvoltarea capacitatii de analiza si sinteza tactila.
MATERIAL: legume,fructe,diferite rechizite si alte obiecte care sunt cunoscute de copii.
DESFASURAREA JOCULUI:
Educatoarea pregateste in prealabil pe masuta, diferite legume, fructe, rechizite si alte obiecte care sunt acoperite cu un servetel pentru a putea fi utilizate pe rand in cursul jocului.
Este chemat apoi la masuta pe rand cate un copil, i se cere sa inchida ochii si sa ia un obiect de pe masa, sa-l pipaie, sa spina cum este si cum se numeste. Daca raspunsul este corect copilul este aplaudat. Cel ce nu reuseste sa ghiceasca, are dreptul sa mai incerce cu un alt obiect. Dupa doua incercari nereusite, este trimis la loc.


PISICUTA

SCOP: dezvoltarea capacitatii de inhibitie si formarea disciplinei constiente.
DESFASURAREA JOCULUI:
Introducerea in joc se face cu numirea unui copil,care reprezinta"pisicuta". El este in fata.
Ceilalti stau la locurile lor."PISICUTA"se duce la un copil, se aseaza in fata lui si scoate un miorlait, facand in acelasi timp ,o strambatura comica.
Copilul vizat nu are voie sa rada, nici macar sa surada, dar trebuie sa mangaie "pisicuta" cu mana lui spunand "saraca pisicuta". Daca acesta reuseste sa se stapaneasca, sa nu rada si sa exprime clar si tare "saraca pisicuta"atunci ia locul colegului sau si jocul continua in acceasi forma.
Daca in timpul jocului, alt copil din grupa rade, el este penalizat prin punct negru.
Daca acesa din urma reuseste in urmatoarele 3 repetari ale jocului sa se stapaneasca, punctul negru este luat inapoi. Aceasta regula va fi anuntata copiilor la inceputul jocului.
In incheiere se vor evidentia copiii care au reusit sa se stapaneasca si sa dea dovada de cea mai perfecta disciplina. Pierd jocul cei care au buline negre.


CINE RADE?

SCOP: dezvoltarea deprinderii de a percepe corect unele sunete si de a se concentra asupra unui obiect stabilit; obisnuirea copiilor cu pastrarea linistei si disciplinei.
DESFASURAREA JOCULUI:
Se numeste un copil care va sta cu spatele catre copii. Acestia rostesc versurile in cor:
"Fii atent acum copile,
Si ghiceste aici pe loc
Cine rade?spune bine
Daca vrei sa treci la loc."
La un semn al educatoarei un copil va trebui sa rada.
In grupa trebuie sa fie liniste perfecta pentru ca copilul din fata sa poata distinge clar cine a ras. Daca a ghicit, acesta ii ia locul si trece in fata. Daca insa nici dupa trei incercari n-a ghicit, copilul din fata este totusi inlocuit.
In timul jocului trebuie sa se insiste asupra pastrarii linistii si disciplinei.


CINE STIE CUVINTE NOI?

SCOP: activizarea vocabularului si a cunostintelor copiilor, dezvoltarea memoriei,a capacitatii de selectare.
DESFASURAREA JOCULUI:
Se impart copiii in doua grupa. Se imparte si tabla cu creta tot in doua parti.Educatoarea pronunta un sunet corespunzator unei litere,cerand copiilor sa se gandeasca si sa spuna cuvinte care incep cu sunetul dat.Se cer mereu cuvinte frumoase,alese(altele decat cele ce s-au spus).
Vor raspunde pe rand,un copil din fiecare grupa,raspunsurile corecte primind un punct pe tabla la brupa respectiva.
Castiga locul copiii din randul la care s-au totalizat mai multe puncte.


INDOAIE BINE SARMA

SCOP: intiparirea in minte a formei diferitelor elemente grafice prin antrenarea simtului tactil si proprioceptiv; coordonarea miscarilor oculo-manuale.
DESFASURAREA JOCULUI:
Copiii trebuie sa aiba bucati de sarma usor maleabila.Educatoarea prezinta un model,iar la comanda incepeti'"copiii vor indoi sarma in asa fel incat sa formeze din ea elementul grafic cerut.
Jocul se poate continua si fara prezentarea unui model.In acest caz,educatoarea numeste semnul grafic ce trebuie executat.
Copiii mai pot fi lasati sa execute liber o lucrare dupa priceperea si spiritul lor de inventitate.Ceea ce trebuie sa se respscte insa,este comanda educatoarei data in momentul inceperii si opririi jocului.
Aprecierea se comunica imediat fiecarui copil.


SILABELE

SCOP: gasirea silabei potrivite pentru compunerea unui cuvant format din daua silabe
MATERIAL:o minge
DESFASURAREA JOCULUI:
Copiii formeaza un cerc.Educatoarea arunca mingea unui copil spunand o silaba,de ex:"ma".Copilul vizat
prinde mingea si raspunde formand un cuvant prin adaugarea unei alte silabe,de ex:"mama".
Daca a raspuns corect primeste o bulina rosie.Jocul continua pana ce sunt solicitati sa raspunda toti copiii.
Castigatorii sunt copiii care au inregistrat cele mai multe raspunsuri exacte.


CATE SILABE SUNT?

SCOP: formarea deprinderii de a recunoste numarul silabelor dintr-un cuvant; aprofundarea cunostintelor referitoare la cuvinte si silabe.
MATERIAL: cartonase pe care sunt scrise numerele de la 1-10
----------------------------------
1  2  3  4  5  6  7  8  9  10
----------------------------------
DESFASURAREA JOCULUI:
Fiecare copil are in fata 10 cartonase pe care sunt scrise numerele .Educatoarea spune un cuvant.Copiii il despart in silabe(in gand)fiind obligati sa ridice in mana cartonasul cu numarul corespunzator numarului de silabe cuprinse in cuvantul respectiv.Cel care ridica primul,spune un nou cuvant.


GASESTE CUVANTUL POTRIVIT

SCOP: formarea deprinderiide a recunoste o imagine,de a o numi corectsi de a recunoste numarul silabelor dintr-un cuvant:aprofundarea cunostintelor referitoarela cuvinte si silabe.
MATERIAL: planse reprezentand:un copil,un caiet,o floare,o lama,o vulpe.
DESFASURAREA JOCULUI:
Li se prezinta copiilor fisa de lucru.Copiii vor denumi obiectele ilustate de la stanga la dreapa si de sus in jos,le vor repeta in cor vorbit pentru a le fixa.
Se va reaminti ca silabele se scriu odata cu verbalizarea lor de la stanga spre dreapta,in ordinea in care le pronuntam.Reprezentarea grafica se va face cu culoarea albastra pentru cuvinte si cu colarea maro pentru silabe.
La semnalul"Spor la lucru",copiii vor incepe scrierea grafica a cuvintelor si silabelor,fara ca educatoarea sa mai ofere demonstratii la aceste cuvinte.
In caz de nelamurire,copilul va fi indrumat numai dupa dirijarea verbala.In aceiasi zi educatoarea va corecta fisele,utilizand culoarea rosie si v-a nota greselile repetate pentru a muncii individual,in urmatoarele zile cu acei copii.


EU ZIC UNA, TU ZICI MULTE

SCOP: formarea deprinderii de a formula pluralul substantivelor in scopul dezvoltarii vorbirii corecte.
MATERIAL DIDACTIC:jetoane cu diferite desene reprezentand un singur lucru(fiinta) si altele avand desenate pe ele mai multe lucruri sau fiinte asemanatoare.
DESFASURAREA JOCULUI:
Se da copiilor un jeton pe care sunt desenate mai multe imagini asemanatoare.
Educatoarea arata jetonul cu o singura fiinta sau lucru desenat si cere copiilor sa-l denumeasca.Apoi le cere sa arate un cartonas cu mai multe imagini asemanatoare celor de pe cartonasul aratat.
Copilul care are acest carton il arata spunand cuvantul corespunzator( pluralul substantivului care fusese spus la singular).
VARIANTA II
O alta forma a jocului este cea orala.
Ea poate fi folosita dupa ce copiii s-au obisnuit sa se joace acest joc cu ajutorul materialului intuitiv.
In aceasta forma,educatoarea spune un substantiv la singular,copilul intrebat trebuind sa spuna acelasi cuvant la plural.Se poate proceda si invers(educatoarea spune un substantiv la plural,iar copilul il trece la singular).


GHICI CUM FACE

SCOP: perfectionarea pronuntarii consoanelor si a grupurilor de consoane; consolidare deprinderii de a actiona in colectiv.
MATERIAL:jucarii care sa reprezinte mijloace de locomotie(un tren,un camion,un avion,etc)si papusi.
DESFASURAREA JOCULUI:
In vizita la grupa mica vin pe rand trei papusi.Fiecare soseste cu un alt mijloc de locomotie.Papusile cer copiilor sa denumeasca vehiculul cu care a calatorit si sa spuna cum face fiecare vehicul.
La sfarsitul jocului,copiii vor forma un tern,apoi un sir de camioane,etc,se vor misca in ritmul onomatopeelor respective.


SPUNE CUM FACE

SCOP: insusirea pronuntarii corecte a consoanelor c,m,h,folosirea onomatopplor corespunzatoare sunetelor scoase de animale sau zgomotele facute de obiecte:obisnuirea copiilor cu exprimarea in propozitii:dezvoltarea atentiei si a spiritului de observatie.
MATERIAL:jucarii reprezentand:cocos, gaina,caine,pisica,papusa,rata,broasca.
DESFASURAREA JOCULUI:
Educatoarea are toate jucariile pe masuta.Arata pe rand o jucarie si intreaba"cum face?".Copiii raspund in cor,imitand de 3 ori onomatopeea corespunzatare animalului pe care-lreprezinta jucaria.
In continuarea jocului sunt trimisi pe rand copii la masuta sa aleaga o jucarie.Copilulcare alege jucaria este obligat sa o arate,sa spuna ce reprezinta si cum face animalul respectiv.(raspunsul trebuie sa fie in propozitie ex:Pisica face miau,miau,miau."
In acest joc pot fi antrenati mai multi copii care pronunta greu unele consoane si grupuri de consoane


JOCUL PACALELILOR

SCOP: formarea deprinderii de a deosebii propozitiile care enunta relatii adevarate  de cele care enunta relatii eronate:formarea deprinderii de a formula corect propozitiile.
DESFASURAREA JOCULUI:
La inceputul, jocul este condus de educatoare ,urmand ca dupa cateva exercitii,conducatorul jocului sa fie ales dintre copii.
Conducatorul jocului spune copiilor propozitii ca:
Pisica prinde soareci.
Vara ninge.
Iepurele este fricos.
Iarba este rosie.
In cazul in care se enunta o relatie reala,copiii raspund prin expresia "e adevarata".Cand relatia este eronata pe langa expresia "nu este adevarata"copiii vor formula si propozitia in mod corect.De ex:Vara ninge. Copilul va raspunde:Nu este adevarat.Vara este cald.


CINE A PLECAT?

SCOP: dezvoltarea gandirii logice:formarea deprinderii de a se exprima in propozitii dezvoltate.
MATERIAL:diferite jucarii.
DESFASURAREA JOCULUI:
Jucariile vor fi asezate in fata clasei.2-3 copii,indicati de educatoare vor numi jucariile in ordinea asezarii lor.
Un copil va iesi din sala,iar altul va ascunde una din jucarii.Dupa aceea copilul de afara va fi chemat si intrebat:Cine a plecat?El trebuie sa observe ce jucarie lipseste si sa motiveze,imaginand o situatie.(de ex:Ursuletul a plecat dupa mure
La inceput,pana ce copiii inteleg jocul si-si insusesc bine regulile lui,educatoarea ii va ajuta in formularea raspunsului.


CE NU SE POTRIVESTE?

SCOP: consolidarea deprinderii de a deosebi animalelel domestice de cele salbatice si legumele de fructe:formarea deprinderii de a formula corect propozitiile.
MATERIAL:planse care reprezinta animale(domestice si salbatice)si fructe impreuna cu legume.
DESFASURAREA JOCULUI:
Se impart copiilor cele doua planse.Jocul se desfasoara sub forma de concurs.castiga copilul care incercuieste cel mai repede elementul ce nu se potriveste si tot odata stie si sa motiveze alegerea facuta.


CIOBANUL SI MIELUL

SCOP: dezvoltarea atentiei,a spiritului de observatie:formarea unei exprimari corecte
DESFASURAREA JOCULUI:
Copiii sunt asezati pe scaunele.Unul dintre ei in rolul de "cioban"se afla in fata grupei."Ciobanul"se plimba printre ceilalti copii si atinge unul pe umar,intrebandu-l:
-N-ai vazut mielul meu?
Copilu intrebat raspunde:
-Nu,cum arata?
Atunci ciobanul descrie infatisarea unui alt copil din grupa.Copilul care se recunoste in descriere trece in locul "ciobanului"si jocul continua.


PORTRETUL

SCOP: dezvoltarea spiritului de observatie si a personalitatii:formarea deprinderii de a formula corect intrebarile.
DESFASURAREA JOCULUI:
Un copil numit de educatoare paraseste grupa.Copiii ramasi isi aleg un alt copil .Copilul rechemat in grupa pune intrebari ,cautand sa afle cat mai multe lucruridespre cel ales de colectivul grupei,pentru a ghici cine este.
Intrebarile vor fi de genul:
-E baiat?
-E fetita?
-E blonda?
E ordonata?etc
Raspunsurile vor fi :Da sau Nu
Dupa ce a pus suficiente intrebari trebuie sa numeasca copilul ales.
Jocul se repeta cu alti copii.Prin acest joc,copiii pot afla parerea colegilor despre ei.


CE-I LIPSESTE?

SCOP: fixarea cunostintelor despre partile componente ale plantelor,animalelor,legumelor:dezvoltarea capacitatii de analiza si sinteza prin descompunerea si recompunerea unui intreg:dezvoltarea atentiei.
DESFASURAREA JOCULUI:
Plasa va fi aranjata in asa fel incat sa nu se observe ca este taiata in partile ei componente.La o bataie din palme,copiii isi vor pune mainile la ochi.
Educatoarea va lua una din partile componente.Copilul care va raspunde corect va aranja partea ce lipseste lalocul ei.

RECUNOASTE ANOTIMPUL


Sarcina didactica consta in recunoasterea anotimpului dupa caracteristicile sau indicatiile date  in  propozitii
Material  didactic: 4 jetoane pe care sunt scrise denumirile anotimpurilor, biletele pe care sunt scrise propozitii  ce contin caracteristici despre anotimpuri.
Desfasurarea  jocului:
 Pe  fiecare biletel este scrisa  o singura propozitie.Se vor scrie  atatea biletele  cati elevi sunt in clasa.
        Exemple de propozitii: Liliacul a inflorit.
                                          Am  impodobit  bradul.
                                          Mustul ne place.
                                          Frunzele  au ingalbenit.
                                          Zapada e alba si pufoasa.
Clasa se imparte in doua echipe care-si aleg cate un reprezentant. Acesta extrage un jeton  de pe catedra, anunta numele anotimpului si cere colegilor sa citeasca  propozitia care corespunde anotimpului  respectiv.
Pentru un raspuns corect se acorda  un punct. Castiga echipa care a acumulat  cele mai multe puncte.

ANOTIMPURILE

Sarcina  didactica: familiarizarea  elevilor  cu  ordinea  cronologica a  lunilor si anotimpurilor  anului
Material didactic: jetoane pe care sunt scrie  lunile si anotimpurile  anului , imagini  cu cele 4 anotimpuri
Desfasurarea  jocului:
Clasa se imparte in 4 echipe,fiecare echipa reprezentand un anotimp al anului. Jetoanele se impart elevilor. Invatatorul  rosteste  numele unui anotimp,de  exemplu “PRIMAVARA”. Elevii care  au jetoane  cu numele anotimpului sau cu numele  lunilor acestui anotimp  ies in fata si se asaza in ordine cronologica.La  fel  se procedeaza si  in cazul celorlalte  anotimpuri.
Castiga  echipa /echipele care au lucrat corect.  




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu