"Conceptul de invatare prin joc nu este nou. In special in educatia copiilor, diferite scoli pedagogice au pus de-a lungul timpului la punct diferite metode de a invata, asimila informatii, deprinderi, de a forma anumite capacitati prin joc. Ce ar insemna mai exact acest lucru?
Ca in locul activitatii clasice de invatare in care informatiile sunt prezentate si apoi memorate si reproduse de catre elevi, se prefera un grad mai mare de interactivitate si utilizarea jocurilor ca mijloc de a asocia invatarea cu placerea. Sigur ca sunt mult mai relaxante si mult mai distractive si asta le face adesea mult mai eficiente. Toata povara invatarii este astfel evitata si in locul ei, copiii se simt atrasi de respectivele informatii.
Intalnim aceasta modalitate de invatare in special pentru limbile straine, diferite deprinderi manuale – decupat, lipit, construit (activitatile distractive executate la gradinita), abilitati fizice si sportive, cele de comunicare, dar si matematica distractiva sau jocuri de chimie sau optica, in care copiii si adolescentii sunt atrasi de a construi diferite obiecte utile, de a face diferite experimente.
Chiar in anumite manuale, sunt prezentate cuvintele sau conceptele noi sub forma de ghicitori sau glume. Unind punctele din unele imagini obtinem figura unui animal. Asta ne plaseaza la nivelul copilului prescolar si scolar. Dar modalitatile de invatare prin joc pot fi folosite de-a lungul intregii vieti.
Ce putem invata din jocurile pe calculator? Ce abilitati si competente dezvolta ele? – Iata intrebarile la care ne-am propus sa raspundem de asta data.
Parintii afirma adesea ca cei mici se descurca pe calculator mult mai bine ca ei, ca invata mult mai repede desi nu s-au intalnit niciodata cu respectivul program sau joc. Asta inseamna ca exista aptitudini care la copiii nostri se dezvolta de cand sunt mici gratie utilizarii calculatorului. Strategiile de cautare a informatiilor sunt printre cele care ne atrag mai intai atentia, navigarea pe diferite site-uri, urmarirea unor link-uri. Este practic o alta strategie de a cauta, comparativ cu alte generatii. Pe internet orice informatie poate fi gasita extrem de rapid, cu conditia sa stii sa o cauti. Asta reprezinta un avantaj enorm pentru ca ne permite sa utilizam informatii in diferite limbi, imagini, fotografii, melodii, filme, carti in cel mai scurt timp posibil.
Capacitatile cognitive si cele de prelucrare a informatiei sunt cele pe care utilizarea calculatorului si lumii virtuale, cu interfata corespunzatoare, le dezvolta. Sigur ca aceste capacitati si abilitati sunt folosite fara a fi constienti de ele.
Intreaga utilizare a calculatorului si mai ales jocurile stimuleaza capacitatea de a lua rapid decizii, de a evita obstacolele, de a alcatui un plan de actiune in timp real, in timp ce actiunea este in plina desfasurare. In privinta atentiei, atat capacitatea de concentrare asupra unei sarcini de joc, cat si distributivitatea folosita in a avea in vedere lucruri care se intampla in planuri diferite, in colturi diferite ale ecranului, eventual in alte ferestre sau pe alte pagini sunt stimulate si dezvoltate in aceasta activitate.
Fiind o realitate virtuala pe care o putem modifica extrem de rapid, folosim mereu rationamente de tip “ca si cum” si scheme logice. Fiecare actiune sau comanda are anumite efecte si consecinte. Dar tot calculatorul ne da ocazia sa ne imbunatatim strategia si sa repetam pana cand respectiva actiune se desfasoara cu succes. Simularile sunt folosite din ce in ce mai mult in diferite domenii de invatare. De asemenea, testarea abilitatilor se face din ce in ce mai mult pe calculator si datorita rapiditatii cu care testele pot fi ulterior evaluate.
Industria programarii din toata lumea lucreaza pentru a “invata” calculatoarele sa preia multe din sarcinile care nu demult cereau efort si timp din partea oamenilor.
Astfel, problema care se pune este de a-i invata pe copii cum sa utilizeze calculatorul si informatica in sprijinul lor, cum sa invete cu ajutorul lor, cum sa analizeze situatiile, sa elaboreze strategii, sa anticipeze rezultate, sa revina asupra planului initial atunci cand trebuie modificat etc."
Psiholog Anca Munteanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu